نجات دهنده ای به نام روان خوانی.( تکنیک و راهکار ها)

نجات دهنده ای به نام روان خوانی.( تکنیک و راهکار ها)

تعداد کلمات: ۵۱۶ کلمه 

مدت زمان مطالعه: ۳ دقیقه

 

بی‌تردید در طول زندگی با افرادی برخورد داشته‌اید که سخنانشان برای شما بسیار جذاب بوده است؛ افرادی خوش‌صحبت که حتی پیچیده‌ترین موضوعات را چنان ماهرانه بیان می‌کنند که برای شنونده کاملاً قابل‌فهم است. وقتی صحبت می‌کنند، احساس می‌کنید کلماتشان با روانی خاصی جاری می‌شود و به‌راحتی می‌توان موضوع مورد بحث را درک کرد؛ حتی اگر آن موضوع دشوار و تخصصی باشد.

یکی از مهارت‌هایی که به افراد کمک می‌کند تا چنین روان و مؤثر صحبت کنند، مهارتی است به نام روان‌خوانی.

 

روان‌خوانی به معنای ادای صحیح کلمات همراه با حس و لحن مناسب است؛ نه خیلی سریع و نه بسیار آهسته، بلکه با سرعتی متعادل و مناسب. کودکان نیز می‌توانند این مهارت را در سطح خود فرا بگیرند.

زمانی‌که کودکان مهارت روان‌خوانی را بیاموزند، دیگر وقت زیادی را صرف هجی کردن واژه‌ها نمی‌کنند و ذهن آن‌ها بیشتر بر درک معنای متن متمرکز می‌شود. این مهارت به آن‌ها کمک می‌کند تا هم سریع‌تر بخوانند و هم بهتر مطالب را بفهمند. در حقیقت، روان‌خوانی پلی است میان خواندن و درک مطلب، که این دو مهارت را به‌صورت هم‌زمان در کودک تقویت می‌کند.

 

روان‌خوانی مهارتی نیست که صرفاً در مدرسه و با کتاب‌های درسی آموخته شود. والدین نیز می‌توانند در خانه و با استفاده از کتاب‌های غیر درسی، این توانایی را در فرزندان خود پرورش دهند. در ادامه، چند راهکار مؤثر برای تقویت مهارت روان‌خوانی در کودکان ارائه می‌شود:

۱. به فرزندتان گوش دهید

از او بخواهید بخشی از یک متن مناسب با سنش را با صدای بلند بخواند. با این روش، می‌توانید تشخیص دهید که در کدام بخش‌ها (سرعت، دقت یا لحن) نیاز به حمایت و راهنمایی دارد.

۲. همراه با او مطالعه کنید

یک داستان را به‌صورت گروهی و با صدای بلند بخوانید. این روش که به "خواندن گروهی" معروف است، در افزایش اعتمادبه‌نفس کودکان بسیار مؤثر است. حتی می‌توانید یک متن را چندین بار تکرار کنید تا مهارت او تثبیت شود.

۳. الگوی مناسبی باشید

با صدای بلند برای فرزندتان کتاب بخوانید و از طریق لحن، مکث‌های به‌جا و بیان مناسب، شیوه‌ی صحیح خواندن را به او نشان دهید. از منابعی مانند کتاب‌های داستانی، مقالات یا مجلات استفاده کنید. اگر متن طولانی است، تنها بخشی از آن (مثلاً حدود ۱۰۰ کلمه) را بخوانید. کتاب‌های صوتی نیز گزینه مناسبی برای آشنایی کودکان با نحوه‌ی خواندن حرفه‌ای هستند.

۴. فرصت تمرین فراهم کنید

یادگیری از طریق تکرار صورت می‌گیرد. متنی را برای کودک بخوانید و سپس از او بخواهید همان را برای شما بخواند. اگر در بخشی از خواندن دچار مشکل شد، سریعاً کمک نکنید؛ به او فرصت دهید و در صورت لزوم راهنمایی کنید. پس از موفقیت، او را تشویق و تحسین کنید.

۵. کتاب‌های مورد علاقه‌اش را بیابید

مطالعه را به یک فعالیت لذت‌بخش تبدیل کنید، نه یک وظیفه سخت. سعی کنید موضوعات مورد علاقه کودک را شناسایی کنید. اگر نمی‌دانید چه موضوعاتی را دوست دارد، از کتاب‌های محبوب گذشته شروع کرده و درباره جذابیت آن‌ها از او سؤال بپرسید.

۶. با معلم او در ارتباط باشید

اگر متوجه شدید کودک در خواندن متون طولانی با مشکل مواجه است، حتماً با معلمش در ارتباط باشید. ممکن است نیاز به حمایت بیشتر یا ارزیابی دقیق‌تری داشته باشد.

 

روان‌خوانی استعداد یا یک ویژگی ذاتی نیست بلکه مهارتی است که می‌تواند تمرین شود‌ و بهبود یابد. برای توسعه‌ی این مهارت می‌توانید از محصولات طاووسانه مثل کتاب‌های قصه استفاده کنید. 

https://tavoosaneh.ir/products?category=%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8

گردآورنده: مهرنوش اقدسی

منابع:

1. McGeown, S., Johnston, R.S., Walker, J., Howatson, K., Stockburn, A., and Dufton, P.
(2015). The relationship between young children’s enjoyment of learning to read,
reading attitudes, confidence and attainment. Educational Research, 57, 389 – 402;
Cremin, T. (2014). Reading for pleasure and reader engagement: Reviewing the
research; Gambrell, L. B. (2015). Getting Students Hooked on the Reading Habit. The
Reading Teacher, 69(3), 259–263; Guthrie, J. T., and Wigfield, A. (2000). Engagement
and motivation in reading. In M. L. Kamil, P. B. Mosenthal, P. D. Pearson, and R. Barr
(Eds.), Handbook of reading research, Vol. 3, pp. 403–422). Lawrence Erlbaum Associates
Publishers.

2. Senechal, M. (2006). Testing the Home Literacy Model: Parent Involvement in
Kindergarten Is Differentially Related to Grade 4 Reading Comprehension, Fluency,
Spelling and Reading for Pleasure. Scientific Studies of Reading, 10(1), 59–87; Lyytinen,
P., Laakso, M.L. and Poikkeus, A.M. (1998). Parental contribution to child’s early
language and interest in books. Eur J Psychol Educ 13, 297–308

خوشحال می‌شیم نظرت رو بدونیم.
cloud cloud cloud cloud